Valmennus syventää valmiuksia osallistua osuuskaupan strategiseen päätöksentekoon ja antaa työkaluja oman osuuskaupan korkeatasoiseen hallintotyöhön. Valmennus on räätälöity siten, että se käsittelee aina ajanokohtaisia aiheita ja huomioi S-ryhmän erityistarpeet.
Valmennuksen tavoitteet ja hyödyt
”Hallintohenkilöiden perustehtävänä on toimia asiakasomistajien edustajana osuuskaupan toimielimissä. Tässä työssä hallintohenkilöiden on tärkeää tuntea S-ryhmän kokonaisuus, toimintaperiaatteet ja päämäärät.”
– Osuuskaupan hyvä hallintotapa: Hallinnon käsikirja, 2011
- Valmennus syventää valmiuksiasi osallistua osuuskaupan strategiseen päätöksentekoon.
- Valmennus lisää ymmärrystäsi osuustoiminnasta ja opintomatkalla syvennytään kansainväliseen osuustoimintaan.
- Valmennus antaa työkaluja oman osuuskauppasi hallintotyöhön syventämällä osaamistasi vaihtuvista ajankohtaisista aiheista
- Valmennus tarkentaa käsitystäsi osuustoiminnasta, eri osuuskauppojen hallinnon työstä ja S-ryhmän vahvuuksista.
Tavoitteena on varmistaa läpinäkyvä ja korkeatasoinen hallintotapa, mikä turvaa asiakasomistajien oikeudet ja lisää entisestään toiminnan avoimuutta. Lisäksi ymmärrystä osuuskunnasta yritysmuotona laajennetaan ulkomaan opintomatkalla.
Valmennuksen sisältö
Valmennuksen sisältöä räätälöidään ajankohtaisten teemojen mukaan. Valmennuksessa käydään läpi muun muassa seuraavia osa-alueita:
- S-ryhmän strategia; syventävä osuus
- Osuustoiminnan kaksoisluonne ja kansainvälinen osuustoiminta (opintomatka 3 vrk.)
Vaihtuvia aiheita esim.
- Vastuullisuus
- Epäsuorat hankinnat
- SOK Liiketoiminta Oy
- Hallinnon roolin kirkastaminen
Valmennus pyritään toteuttamaan lähivalmennuksena, mutta tilanteen vaatiessa se voidaan toteuttaa myös etänä.