EtusivuJollas käynnistää VR-koulutusten kehitysprojektin
19.2.2020

Jollas käynnistää VR-koulutusten kehitysprojektin

Virtuaalitodellisuus (VR = Virtual Reality) on nimensä mukaisesti keinotekoinen, useimmiten kolmiulotteinen maailma, jota pääsee tarkastelemaan VR-lasien kanssa. Virtuaalitodellisuuden sisältö vaihtelee 180°/360°-videoista keinotekoisiin maailmoihin (esim. pelit), joissa voi liikkua ja toimia pelimaailman sisällä. Pelien lisäksi VR:ää on kehitetty ja käytetty paljon etenkin turvallisuuteen liittyvissä koulutuksissa, ja erilaisia perehdytykseen liittyviä kokeiluja on tehty eri toimialoilla. Nyt myös Jollas Instituutti käynnistää VR-koulutusten kehitysprojektin yhteistyössä Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslagin (VBO) kanssa. Pilotissa on tarkoitus kehittää VR-koulutusratkaisu alueosuuskauppojen tarpeisiin osaksi keskitettyä perehdytyspäivää.

– Olemme Jollaksessa selvittäneet VR-koulutusratkaisuiden mahdollisuuksia jo jonkin aikaa, mutta kehitysprojekti lähti kunnolla käyntiin viime keväänä, Jollas Instituutin projektipäällikkö ja digitaalisten oppimisratkaisujen asiantuntija Hanna Humaljoki kertoo projektin alkuvaiheista. – Aloimme tuolloin selvittää yhdessä SOK Median Filip Winterin kanssa, miten voisimme tulevaisuudessa hyödyntää VR:ää niin koulutuksissa kuin mahdollisesti sisäisessä viestinnässäkin. Kevään aikana teimme myös alustavia kartoituksia ja sparrailimme muun muassa Oculuksen edustajien kanssa siitä, miten Walmart on hyödyntänyt VR:ää osana myyjiensä koulutusta. Kävimme myös vierailulla CGI:n NextLabissa, jossa testasimme heidän VR- ja AR-toteutuksiaan.

Humaljoki selittää, että pilotin tavoitteena on luoda S-ryhmään ymmärrystä siitä, mihin kaikkeen VR taipuu koulutuksissa ja millaisissa tilanteissa siitä on oppimisen kannalta erityistä lisäarvoa: – Jollaksen rooli on tässäkin projektissa yhdistää pedagogiikka ja teknologia oppimista tukevalla tavalla. Meidän ei tarvitse tai pidäkään olla itse teknologian parhaita asiantuntijoita, vaan hyödynnämme toteutuksissa verkostokumppaneitamme. Saimme nopeasti mukaan myös ennakkoluulottoman ja innostuneen osuuskaupan, jonka kanssa pääsemme toden teolla tutkimaan ja testaamaan, miten VR-koulutus istuu S-ryhmän tarpeisiin.

Projekti käynnistyy varsinaisesti tänä syksynä, kun Jollas lähtee suunnittelemaan ja toteuttamaan ensimmäistä VR-koulutusta.

– Kuten muissakin projekteissamme, lähestymme asiaa oppimisen ja vaikuttavuuden kautta, ja suunnittelemme toteutuksen tiiviissä yhteistyössä asiakkaan ja asiantuntijoidemme kanssa, Humaljoki painottaa. – Nopeiden kokeilujen kautta opimme samalla itsekin ja pystymme tarjoamaan asiakkaillemme askeleen edellä olevia digitaalisia koulutusratkaisuja myös jatkossa.

Projektin on tarkoitus kehittää Jollaksen VR-tuotantoprosessia ja -jakelukanavia, jotta jatkossa instituutti kykenisi tarjoamaan myös muille osuuskaupoille kustannustehokkaita VR-koulutuksia, jotka on räätälöity juuri heidän tarpeisiinsa.

VR tehostaa koulutusta

Humaljoki mainitsee, että kun VR:n avulla tilanteet pääsee kokemaan oikeasti, asiat jäävät paremmin mieleen ja koulutettavien on helpompi sisäistää uusia asioita. Lisäksi VR tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet treenata esimerkiksi vaarallisia tai muuten harvoin tosielämässä tapahtuvia tilanteita. Taitojen lisäksi virtuaalisessa todellisuudessa pääsee helpommin kiinni myös tunteisiin ja pääsee kokemaan, miten itse reagoi erilaissa tilanteissa.

– Kun pääsee harjoittelemaan ennakkoon vaikkapa pettyneen asiakkaan kohtaamista, on tosielämässä sitten valmiimpi. Esimerkiksi Nuori Mieli Työssä -tutkimuksessa nuoret kesätyöntekijät kertoivat, että kaipaisivat enemmän tukea vaikeisiin asiakaspalvelutilanteisiin. Tähän VR-koulutus keskitetyssä perehdytyspäivässä perehdyttäjän tukemana vastaa hyvin, Humaljoki iloitsee.

Työturvallisuus, haastavat asiakastilanteen ja työyhteisötaidot puhuttavat myös VBO:lla uusia työntekijöitä. – Uskon, että VR-koulutus antaa aidon kokemuksen siitä, millaisia työturvallisuushavaintoja myymälän arjessa tulee tehdä, ja toisaalta myös innostaa ja rohkaisee viestimään niistä asioista työyhteisössä. On mahtavaa, miten nykytekniikka mahdollistaa vaikeiden ja haastavien asiakaspalvelutilanteiden sekä työturvallisuuteen liittyvien asioiden harjoittelun konkreettisesti. Tämä on todella tärkeää, sillä se luo työntekijöille varmuuden tunnetta näihin tilanteisiin liittyen, VBO:n HR-koordinaattori Henna-Riikka Nevalainen kertoo.

– VR-maailmaan uppoutuu hyvin nopeasti. Sekä testaajiemme kommenttien että tutkimustenkin mukaan virtuaalitodellisuus tarjoaa oppijaa sitouttavan ja todenmukaisen oppimisympäristön, Humaljoki kertoo. – Onkin hyvä muistaa, että VR:stä voi olla hyötyä ihan niin sanotuissa tavanomaisissa koulutusten aihealueissa, kuten vaikkapa kassajärjestelmän käytössä tai hevi-osaston järjestelyssä. Esimerkiksi Walmartissa myymälöiden takahuoneissa on VR-setit, jolloin työntekijät voivat opiskella koulutuksia itselleen parhaiten sopivana ajankohtana. Voisiko tämä olla tulevaisuudessa S-ryhmässäkin arkipäivää.

http://https://youtu.be/wbT_Iq9pII0

Heräsikö kysyttävää?

Hanna Humaljoki, projektipäällikkö, digitaalisten oppimisratkaisujen asiantuntija
Henrik Ikonen, valmennuspäällikkö
Arja Kilpeläinen, digitaalisten oppimisratkaisujen asiantuntija
Piia Pippuri, digitaalisten oppimisratkaisujen asiantuntija

Sähköpostit muotoa etunimi.sukunimi@sok.fi

Teksti: Eveliina Korhonen I Kuvat: VBO ja Hanna Humaljoki

Kirjoittaja

Jollas Instituutti